Τα παιδιά μας, βιώνουν πολλές και σημαντικές αλλαγές οι οποίες συμπίπτουν με τις πολλές απαιτήσεις του σχολείου. Ταυτόχρονα, καλούνται να αποφασίσουν για την επαγγελματική τους πορεία. Το βάρος και οι απαιτήσεις είναι πολλές, έτσι είναι σύνηθες να εμφανίζεται μια καμπή στη σχολική απόδοση των παιδιών, ειδικά τις χρονιές που πρέπει να προσπαθήσουν πάρα πολύ και να αποδώσουν τα μέγιστα.
Η απόδοση των παιδιών σε αυτή την κρίσιμη ηλικία, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Από την ψυχοσύνθεσή τους και τον τρόπο που αντιμετωπίζουν την πίεση, από το κατά πόσο έχουν κατασταλάξει στο μελλοντικό τους επάγγελμα, από τη σωματική τους αντοχή στις ώρες μελέτης που απαιτούνται και – βεβαίως – από το περιβάλλον, την οικογένεια και τη συμπεριφορά των γονέων.
Πρέπει να επιστρατεύσετε την υπομονή σας, την κατανόηση και την αγάπη σας, για να βοηθήσετε το παιδί σε αυτή τη κρίσιμη φάση. Δείξτε έμπρακτα στο παιδί σας ότι συμμερίζεστε όσα νιώθει και τη δύσκολη περίοδο που περνά. Αυτό θα γίνει αν αποδεχθείτε τα ξεσπάσματά του, αν το βοηθάτε όπως προτιμά με τη μελέτη και συνεργάζεστε μαζί του στις λήψεις των αποφάσεων που το αφορούν.
Προσπαθήστε να μην αγχώνετε το παιδί που πρέπει να αισθάνεται ήρεμο και ασφαλές στο περιβάλλον του σπιτιού. Μην φωνάζετε και τιμωρείται τον έφηβο για τη χαμηλή του βαθμολογία, γιατί αυτό μπορεί να φέρει αρνητικές συνέπειες. Αντίθετα, συζητήστε λογικά και ήρεμα μαζί του για τους στόχους του και τι πρέπει να αλλάξει για να τους επιτύχει. Στις επιλογές του για το μέλλον, πρέπει να έχετε συμβουλευτικό και όχι καταπιεστικό ρόλο, γιατί αυτό είναι πηγή αρνητισμού για το παιδί.
Η εφηβεία δύσκολα συνδυάζεται με το σχολείο και αυτό μπορεί να φέρει πολλά προβλήματα. Αυτά μπορεί να είναι:
Χαμηλή βαθμολογία: όταν το παιδί έχει χαμηλή βαθμολογία πρέπει αν του επιβεβαιώσετε ότι η αγάπη σας δεν αλλάζει ανάλογα με την απόδοσή του. Συζητήστε με το παιδί τι είναι αυτό που το δυσκολεύει στη διαδικασία της μελέτης και σε ποιο μάθημα αντιμετωπίζει τα περισσότερα προβλήματα. Έτσι, η μελέτη και το φροντιστήριο μπορούν να εστιάσουν ανάλογα σε κάθε μάθημα.
Αν μείνει στην ίδια τάξη: αν συμβεί κάτι τέτοιο, διατηρήστε την ψυχραιμία σας. Το γεγονός αυτό μπορεί άλλωστε να λειτουργήσει καταλυτικά και να αφυπνίσει την υπευθυνότητα και την ωριμότητα του παιδιού. Συζητήστε μαζί του πως σχεδιάζει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα και δώστε του να καταλάβει ότι πέρα από την όποια βοήθειά σας, η ευθύνη είναι δική του και πρέπει, με εσάς στο πλευρό του, να βρει τις σωστές διεξόδους. Συζητήστε μαζί του ώστε να θέσει στόχους, οι οποίοι αποτελούν κινητήρια δύναμη για την βελτίωση της απόδοσης. Εξηγείστε του ότι η αποτυχία του δεν το κάνει λιγότερο άξιο και πως εσείς θα το αγαπάτε πάντα το ίδιο.
Νέλλη Θεοδοσίου
Πτυχιούχος Ψυχολόγος του Πανεπιστημίου της Αμιένης (Γαλλία)
Ειδίκευση στην Κλινική και Παιδαγωγική Ψυχολογία
Μέλος Συνδέσμου Ελλήνων Ψυχολόγων
theodosiounelly.gr